Serie til DR Ramasjang

https://www.dr.dk/tv/se/boern/ramasjang/velkommen-i-0-a/velkommen-i-0-a-2/velkommen-i-0-a-1#!/00:46

I 2018 fulgte jeg Hazem fra Syrien gennem hans første år i folkeskolen. Det blev til en serie på 10 afsnit om at være ny – både i skolen men også i Danmark. Om hvordan børn møder hinanden med nysgerrighed trods forskellighed, men også hvordan vi ved at række en hånd frem i dagligdagen, kan byde vores nye medborgere velkommen og introducere dem til vores kultur og samtidig være interesseret i deres.

Det søde salg eller det pissevigtige publikum?

Jeg er nedkommet med en lille. Eller lille og lille – faktisk er det noget temmelig stort både for mig og for kunden. Det er nemlig en online videoserie, der udkommer i forskellige afsnit under forskellige temaer på deres sociale medier – herunder en Youtube-kanal. Video-konceptet hedder ‘Violas Verden’, og indholdet er historiefortællinger fra barn til barn om at være ude og rejse med familien. Afsnittene handler ikke om hverken priser, destinationer eller pakkeløsninger.

BAGBIND SALGSCHEFEN

Kunden er Friferie, og jeg er ovenud lykkelig over, at de tror på ideen trods det faktum, at salget ikke er eksploderet siden seriens release. For hvad de (naturligvis) ytrede ønske om ved vores første møde – som alle andre virksomheder gør – var et øget salg. Serien skulle sælge rejser, og investeringen i video-serien skulle (kunne jeg fornemme på salgschefen) gerne resultere i en kimen fra købeglade kunder allerede dagen efter at første afsnit var rullet over skærmen.  Det skete ikke. Selvfølgelig ikke. For det er ikke det direkte salg, der er formålet i en kampagne som denne. Det er noget langt vigtigere nemlig opbygning af et publikum og deres opmærksomhed, interesse og frem for alt tillid.

DEN 2. BØLGE INDEN FOR CONTENT MARKETING

Med en uddannelsesmæssig baggrund som retoriker og journalist bygger jeg min business på historier, for jeg tror på, at de stærke, sjove, underfundige, uhyggelige og tankevækkende historier er det bedste postbud, hvis modtager skal blive be(rørt) og bevæget. Og det skal han/hun, i hvert fald, hvis afsender ønsker at ‘få fingre’ i denne værdifulde opmærksomhed fra publikum. Og det ønsker de, for det er dér, vi står nu, når det gælder kommunikation anno 2017.

Forleden var jeg deltager ved et webinar, som omhandlede den ‘2. bølge inden for content markting, og nedenstående er et par af pointerne, som virksomheder og organisationer bør skrive sig bag øret:

  • Du skal bygge dit eget medie – dvs. du skal selv udgive indhold til en egendrevet platform.
  • Du skal tale til en specifik målgruppe – og kun tale lidt om dig selv.
  • Du skal udgive nyttigt eller underholdende indhold med jævne mellemrum.
  • Værdien er hvor brugernes opmærksomhed er.

WE ARE ALL IN THE AUDIENCE BUSINESS

Sidstnævnte står endnu skarptere med påstanden om, at værdien ikke er i dit indhold, men i dit publikum, og da indhold uden et publikum er spildt arbejde, bør man som virksomhed forstå, at man først og fremmest er in the audience business (citat: Robert Rose). Og hvordan får man så fingre i dette værdifulde publikum? Her mener jeg, at det er tvingende nødvendigt, at se bort fra salgstallene for en stund og i stedet rette opmærksomheden på kunsten at fortælle historier. Historier, som publikum kan identificere sig med, som de finder troværdige og autentiske og ikke mindst underholdende og/eller oplysende.

Friferie har gjort det, og jeg håber inderligt, at de holder ud og fortsætter, selvom salgstallene ikke lige med det samme ringer ind til bobler og bagværk. Friferie har nemlig 1) Bygget deres eget medie (Youtube-kanalen ‘Violas Verden’). 2) De taler til en specifik målgruppe (børnefamilier) og kun lidt om dem selv (der er et logo og en intro og en outro på filmene). 3) De udgiver underholdende indhold med jævne mellemrum (serien udkommer i en håndfuld afsnit, hvor første serie har handlet om skiferie og kommende serie handler om campingferier).

Det tager tid at opbygge et loyalt publikum, og afslutningvis vil jeg derfor også nævne en anden vigtig pointe fra webinaret:

Det er umuligt at måle effekten af hvert enkelt video- eller blogindlæg.

– men kan publikum lide ‘forestillingen’, er der nok gode chancer for, at de vender tilbage igen og igen og måske endda tager venner og familie med.

De øvrige afsnit i Friferies online-serie kan ses her: https://www.youtube.com/channel/UCxxLECg-ysiExrqelJzEUFw?view_as=subscriber

 

 

FJERNSYN FRA DIG – sparringsforløb om markedsføring med video.

Helene Simonsen er musiker. Hun spiller usandsynligt godt på tværfløjte. Det ved jeg, for jeg har haft fornøjelsen af at hjælpe hende i gang med selv at video-promovere sin fine forretning Keynote, der står bag musikalske workshops for virksomhedsledere.

Første serie kom til at handle om, hvorfor pausen er så vigtig i musikken så vel som på arbejdet. REKVISITTEN var min opgave til Helene. Hun skulle tænke i, hvilken rekvisit der i hver film kunne fungere som metafor for hendes budskab. Rekvisitter kan nemlig nået helt enestående, når det gælder videoformidling:

– En REKVISIT vækker modtagers nysgerrighed og interesse.

– En REKVISIT understreger visuelt afsenders budskab og fungerer som et fysisk holdepunkt ift. din tale (det er så nemt at forvilde sig langt væk fra pointen, når først kameraet først ruller og man har talt sig varm).

– En REKVISIT får dig, der står foran kameraet, til at være mere levende i din performance, og talking-heads er der nok af derude.

Serien om pausen kan ses her: https://www.linkedin.com/…/h…/detail/recent-activity/shares/

Nu har Helene så taget hul på næste step i sin markedføring med video. Her er opgaven TEST/UDFORDRING. Helene skal teste de pause-værktøjer, hun har talt om i første serie ved at tage ud og besøge cases.
Denne film er hendes første i rækken, hvor en travl praktiserende læge får udleveret ‘pausehatten’. TESTS/UDFORDRINGER er ligeledes et megafedt virkemiddel i markedsføring med video:

– TESTS/UDFORDRINGER bringer autencitet og troværdighed ind i formidlingen – der er noget på spil, og resultatet kender vi ikke på forhånd.

– TESTS/UDFORDRINGER giver afsender en oplagt mulighed for at give den gas ift. ‘show it, don’t tell it’. Man kan love op og ned ad stolper og vægge, når man sidder trygt og godt foran kameraet hjemme i stuen, men virker det i praksis?

– TESTS/UDFORDRINGER giver plads til en langt sjovere billeddækning af historien. Modtager kommer med på tur, og hvem vil ikke gerne lidt væk fra kontoret eller sofaen.

Kontakt mig, hvis du også kunne bruge lidt sparring ift. selv at komme ud over rampen og bruge video som markedsføringskanal.

 

Fortællingens kraft!

Min gode ven Jakob Hertz er manden (legebarnet) bag firmaet Outdoor Play. Han arrangerer ture inden for både MTB, Whitewater Kajak, Ski og Klatring. Og han ligger inde med mange timers optagelser fra turene, hvor han ivrigt har filmet løs med sit GoPro. Film er jo godt materiale i markedsføringsøjemed.

Men 2 timers optagelser fra en tur i sadlen eller kajakken er – på trods af de sjove vinkler, som GoPro kan levere – ikke superinteressant at se på. Og selvom materialet bliver klippet ned til de famøse 45 Facebook-sekunder, er det ikke længere nok, når man som Jakob gerne vil sælge sine produkter.

Jeg har derfor hjulpet ham lidt.

Med fokus på fortællingen om Jakob, hans arbejde og filosofi omkring outdoorlivet, har jeg lavet en videoføljeton på 5 afsnit, som skal vises på de sociale medier. Rammen for fortællingen er en testtur til Trysil i Norge. Motoren er Jakobs tur rundt på MTB. Virkemidlet er hans viden og erfaringer som arrangør af outdoor-aktiviteter. Og målet er at vække seernes lyste til at komme med på en af hans ture.

Jeg har ingen analyser, grafer eller rapporter, der slår fast, at denne form for content marketing virker. Men jeg tror nu alligevel, at det er vejen frem….

Se resten af serien her

BAG EVENTYRET – en familierejse uden filter!

I tre måneder er jeg og min familie på rejse i først Vietnam og efterfølgende Brasilien. Med vores to piger på 2 som i tør-du-sige-nej-til-mig og 5 som i fuld-fart-over-feltet, kaster vi os ud i et eventyr, vi sikkert aldrig vil glemme.

Det bliver forhåbentlig en rejse med fantastisk mad, palmestrande, pools, nyt perspektiv, grin og solbrun hud – præcis som de lækre billeder i rejsekatalogerne lokker med. Men de sure citroner og pressede situationer er jo også en del af oplevelsen – af rejsen – af livet. Så dem tager vi også med.

 

BAG EVENTYRET – en familierejse uden filter!

BED-TALK II: Ho Chi Minh set fra et hotelværelse!

I tre måneder er jeg og min familie på rejse i først Vietnam og efterfølgende Brasilien. Med vores to piger på 2 som i tør-du-sige-nej-til-mig og 5 som i fuld-fart-over-feltet, kaster vi os ud i et eventyr, vi sikkert aldrig vil glemme.

Det bliver forhåbentlig en rejse med fantastisk mad, palmestrande, pools, nyt perspektiv, grin og solbrun hud – præcis som de lækre billeder i rejsekatalogerne lokker med. Men de sure citroner og pressede situationer er jo også en del af oplevelsen – af rejsen – af livet. Så dem tager vi også med.

BAG EVENTYRET – en familierejse uden filter!

BED-TALK I: Afrejsen fra Danmark til Vietnam

I tre måneder er jeg og min familie på rejse i først Vietnam og efterfølgende Brasilien. Med vores to piger på 2 som i tør-du-sige-nej-til-mig og 5 som i fuld-fart-over-feltet, kaster vi os ud i et eventyr, vi sikkert aldrig vil glemme.

Det bliver forhåbentlig en rejse med fantastisk mad, palmestrande, pools, nyt perspektiv, grin og solbrun hud – præcis som de lækre billeder i rejsekatalogerne lokker med. Men de sure citroner og pressede situationer er jo også en del af oplevelsen – af rejsen – af livet. Så dem tager vi også med.

Fonden i dit video-koncept

video-content-strategi

Det giver god mening at kæle for dit content. Bruge tid på at finde de rette ingredienser, lade dem koge op, simre og ende op med det perfekte fundament til et holdbart og smagfuldt video-koncept. Opskriften på fonden er naturligvis varierende, men der er tre hovedingredienser, som du skal have tænkt over:

  • Lav en aftale med dit publikum om, hvornår du publicerer – en bestemt ugedag på et bestemt tidspunkt.
  • Find et talent – en vært/værtinde – der kan formidle dit content. Folk kan godt lide at knytte bånd til andre, at opleve en menneskelig relation.
  • Find den krog – det hook – du hænger dit indhold op på. En fast ramme, fx en udfordring, en 3. dims. en gimmick, et genremix. Noget som publikum vil kunne genkende.

Der er forskel på Branded Content og Content Brand

At udvikle et holdbart og smagfuldt video-koncept, hvor ingredienserne er mange og overraskende, er i tråd med det som Andrew Davis, amerikansk guru inden for content-marketing, kalder et Content Brand. Der er nemlig stor forskel på, hvordan du betragter og arbejder med dit content.

  • Branded Content er at søbe dit indhold ind i dit brand
  • Content Brand er at behandle dit indhold som et selvstændigt produkt

Det første er skabt til ære for virksomheden, det sidste er skabt til ære for dit publikum. Gæt hvilken vej, du bør gå?

Insiterer du på at arbejde med Content Brand er der gode muligheder for at du får succes med dit indhold, fordi:

Content Brand skaber relationer
Relationer skaber tillid
Tillid genererer indtægter

Se videoen, hvor jeg beskriver sammenhængen mellem at lave en fond og udvikle et holdbart videokoncept.

Video hitter som bacon på buffeten

video-video content-content

“What if we stopped being everything to everyone?”

Det retoriske spørgsmål stillede guruen inden for content marketing, Andrew Davis, mig og de øvrige deltagere under en masterclass i produktion af video-content.

Sagt på en anden måde er det spild af tid og kræfter at lave indhold til tyk og tynd, høj og lav. Det handler i stedet om at definere sit valuable audiens og fodre dem med det indhold, de gider at spise. Og det kan være en smertefuld proces at skulle definere sit valuable audiens, for i den proces ligger der jo et fravalg.

Andrew Davis kalder det Fractal Marketing, hvor han ved hjælp af et træ, dets stamme og grene, visualiserer vejen til at nå dit valuable audiens. Du må og skal vælge nogle folk fra for at nå det rette publikum – dem, der giver din virksomhed værdi og som du kan tilføre værdi.

Video-content er de flestes yndlingsret

Informationsbuffeten er voldsom i dag. Det bugner med alskens lækkerier, men der er alligevel altid noget der hitter mere end andet. Video er som bacon og pølser på brunchbuffeten. Det er som oftest det fad, der bliver tømt hurtigst – den post, der får flest til klik. Video består nemlig af tre ingredienser, som vi rigtig godt kan lide – som tiltaler os:

  • Autencitet
  • Identifikation
  • Engagement

fractal-marketing-video-content