Det søde salg eller det pissevigtige publikum?

Jeg er nedkommet med en lille. Eller lille og lille – faktisk er det noget temmelig stort både for mig og for kunden. Det er nemlig en online videoserie, der udkommer i forskellige afsnit under forskellige temaer på deres sociale medier – herunder en Youtube-kanal. Video-konceptet hedder ‘Violas Verden’, og indholdet er historiefortællinger fra barn til barn om at være ude og rejse med familien. Afsnittene handler ikke om hverken priser, destinationer eller pakkeløsninger.

BAGBIND SALGSCHEFEN

Kunden er Friferie, og jeg er ovenud lykkelig over, at de tror på ideen trods det faktum, at salget ikke er eksploderet siden seriens release. For hvad de (naturligvis) ytrede ønske om ved vores første møde – som alle andre virksomheder gør – var et øget salg. Serien skulle sælge rejser, og investeringen i video-serien skulle (kunne jeg fornemme på salgschefen) gerne resultere i en kimen fra købeglade kunder allerede dagen efter at første afsnit var rullet over skærmen.  Det skete ikke. Selvfølgelig ikke. For det er ikke det direkte salg, der er formålet i en kampagne som denne. Det er noget langt vigtigere nemlig opbygning af et publikum og deres opmærksomhed, interesse og frem for alt tillid.

DEN 2. BØLGE INDEN FOR CONTENT MARKETING

Med en uddannelsesmæssig baggrund som retoriker og journalist bygger jeg min business på historier, for jeg tror på, at de stærke, sjove, underfundige, uhyggelige og tankevækkende historier er det bedste postbud, hvis modtager skal blive be(rørt) og bevæget. Og det skal han/hun, i hvert fald, hvis afsender ønsker at ‘få fingre’ i denne værdifulde opmærksomhed fra publikum. Og det ønsker de, for det er dér, vi står nu, når det gælder kommunikation anno 2017.

Forleden var jeg deltager ved et webinar, som omhandlede den ‘2. bølge inden for content markting, og nedenstående er et par af pointerne, som virksomheder og organisationer bør skrive sig bag øret:

  • Du skal bygge dit eget medie – dvs. du skal selv udgive indhold til en egendrevet platform.
  • Du skal tale til en specifik målgruppe – og kun tale lidt om dig selv.
  • Du skal udgive nyttigt eller underholdende indhold med jævne mellemrum.
  • Værdien er hvor brugernes opmærksomhed er.

WE ARE ALL IN THE AUDIENCE BUSINESS

Sidstnævnte står endnu skarptere med påstanden om, at værdien ikke er i dit indhold, men i dit publikum, og da indhold uden et publikum er spildt arbejde, bør man som virksomhed forstå, at man først og fremmest er in the audience business (citat: Robert Rose). Og hvordan får man så fingre i dette værdifulde publikum? Her mener jeg, at det er tvingende nødvendigt, at se bort fra salgstallene for en stund og i stedet rette opmærksomheden på kunsten at fortælle historier. Historier, som publikum kan identificere sig med, som de finder troværdige og autentiske og ikke mindst underholdende og/eller oplysende.

Friferie har gjort det, og jeg håber inderligt, at de holder ud og fortsætter, selvom salgstallene ikke lige med det samme ringer ind til bobler og bagværk. Friferie har nemlig 1) Bygget deres eget medie (Youtube-kanalen ‘Violas Verden’). 2) De taler til en specifik målgruppe (børnefamilier) og kun lidt om dem selv (der er et logo og en intro og en outro på filmene). 3) De udgiver underholdende indhold med jævne mellemrum (serien udkommer i en håndfuld afsnit, hvor første serie har handlet om skiferie og kommende serie handler om campingferier).

Det tager tid at opbygge et loyalt publikum, og afslutningvis vil jeg derfor også nævne en anden vigtig pointe fra webinaret:

Det er umuligt at måle effekten af hvert enkelt video- eller blogindlæg.

– men kan publikum lide ‘forestillingen’, er der nok gode chancer for, at de vender tilbage igen og igen og måske endda tager venner og familie med.

De øvrige afsnit i Friferies online-serie kan ses her: https://www.youtube.com/channel/UCxxLECg-ysiExrqelJzEUFw?view_as=subscriber

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *