Du har persille i tænderne

Kraft Food Group har stor succes med deres content marketing – deres stratergi er beskrevet i artiklen her.

Successen skyldes bl.a. sitet kraftrecipes.com, hvor de har skabt et univers omkring madlavning.
Videoer er én af deres kanaler til at nå kunderne, og de byder på dette univers.

Jeg må indrømme, at jeg fandt den komisk og meget traditionel. Jeg tror i hvert fald ikke på, at en overbegejstret værtinde placeret i et sterilt køkken, med smil på læben og rene, nystrøgede viskestykker overbeviser danskerne om meget andet, end at hun i hvert fald ikke er betalt for at være ærlig.

Personaliseret indhold er vejen til opmærksomhed

Jeg har foreslået en større supermarkedskæde at dyrke en helt anden content-­strategi, jeg for sjov kalder ‘Du har persille i tænderne­-strategien.’

Jeg tror nemlig, at danskerne stiller større krav til det indhold, de vælger at se og engagere sig i.

For at vende tilbage til persillen, så er det jo et sats at gøre en person opmærksom på, at han eller hun har persille siddende i tænderne. I bliver muligvis begge forlegne, men opstår der ikke også en tættere relation mellem jer? I stil med ‘Jeg har muligvis brudt ind i din intimsfære, men jeg har været ærlig over for dig, fordi jeg gerne vil dig det bedste.’

Seancen er interessant at overføre til virksomheders markedsføring.
– Tør en virksomhed at sætte dem selv og deres kunder i en forlegen situation?
– Tør de udfordre, provokere og kritisere dem selv og deres kunder?

Hvis resultatet er, at der opstår en tættere relation mellem virksomheden og kunderne – at ærlighed og troværdighed kommer i spil – ja, så er svaret i mine øjne indlysende.

Min ide til supermarkedskæden er et video­koncept, der skal danne rammen om indhold, som giver værdi både til dem som virksomhed og til deres kunder. De lærer deres kunder at kende, de engagerer dem og inddrager dem. De giver dem en stemme. På den måde får de et unikt og indgående kendskab til, hvad deres kunder kan lide at spise, hvad de har af madvarer i køkkenet og hvad deres holdning er til kvalitet, økologi og andre relevante emner. Viden som supermarkedskæden altså får fra det indhold, som de har inviteret kundene med til selv at producere.
Jeg kalder det personaliseret indhold, og det er vejen til opmærksomhed.

Har jeg noget siddende i tænderne?

Men er det muligt at føre ud i livet? Er det realistisk at tro, at en større supermarkedskæde tør lægge navn og hus til en (måske hed) diskussion om mad og kvaliteten af denne?
En diskusssion hvor både kunder og leverandører måske kan blive trådt lidt over tæerne?
En supermarkedskæde har naturligvis mange interessenter, de skal pleje ­ mange leverandører, de skal holde sig på god fod med. Men set gennem brand­ og content-­marketing­brillerne er det netop forholdet til kunderne, der jo er allervigtigst.
Markedsføring i dag handler om alt andet end klassisk annoncering, for publikum kræver autencitet og underholdning og at blive inviteret med på holdet.

Sig endelig til, hvis jeg har persille i tænderne i forhold til den holdning. Jeg vil hellere være forlegen et kort øjeblik end helt til grin.

I videoen herunder kan du se en snas af ‘Du har persille i tænderne­-strategien’.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *